Lezing “Spelenderwijs uit de leescrisis”
Leescrisis in het Nederlandse onderwijs
Philip Bakker (1965) is auteur van het Nederlandstalige boek ‘In School We Trust’. (link: https://www.inschoolwetrust.nl/de-onderwijspuzzel/)
In dit boek biedt hij een overzicht van de internationale invloeden op ons Nederlandse onderwijs.
In deze lezing ligt de focus op het ontstaan van de leescrisis in het Nederlandse onderwijs. Inmiddels kan 1 op de 3 jongeren van 15 jaar al niet meer goed genoeg lezen om te functioneren in een moderne samenleving.
Er wordt eerst gekeken naar impact van de leescrisis op jongeren, en de mogelijke gevolgen voor hun toekomst en de democratie.
Ook het gebrek aan urgentie komt aan bod dat binnen de politiek lijkt te bestaan om deze leescrisis echt op te lossen. De overheid zet wel stappen om de BTW op boeken te verhogen (wat boeken duurder maakt en averechts zou werken op de leesvaardigheid) maar een ‘deltaplan’ of een grotere actiebereidheid vanuit Den Haag of OCW lijkt te ontbreken.
Daarna volgt een overzicht op het onderwijsbeleid vanaf de jaren ‘80 waarmee de basis is gelegd voor de leescrisis. Er wordt een verklaring geboden waarom steeds meer jongeren minder goed kunnen lezen, en ook steeds meer weerstand krijgen tegen lezen. Welk beleid is gevoerd, en met welke argumenten en wat was het mensbeeld dat hierbij speelde? Is er een relatie met de 70.000 thuiszitters in het Nederlandse onderwijs?
Zodra de drijvende krachten achter de leescrisis helder zijn, kan een positieve oplossingsrichting ontstaan naar herstel van leesvaardigheid van jongeren.




